Nota de premsa

Les empreses d’amec aconsegueixen augmentar un 5,6% les seves exportacions en un entorn de deteriorament de la conjuntura internacional

• Les inicials expectatives positives per a 2023 de les empreses industrials internacionalitzades s’han vist afectades per les turbulències geopolítiques i dificultats en l’activitat internacional.
  • La demanda de proximitat de les cadenes de valor per part dels clients internacionals produeix un increment en l’obertura de filials en altres països.
  • Malgrat les dificultats per atreure talent, el 58,8% de les empreses industrials internacionalitzades han augmentat les seves plantilles, contribuint així a l’economia i generant ocupació.
  • Les empreses d’amec han destinat un 4,48% de la seva facturació a innovació, sent la sostenibilitat el seu principal motor.
  • Es preveu una lleugera millora de l’activitat per al 2024 en un entorn d’incertesa internacional.
19 de març de 2024

Les empreses d’amec han augmentat les exportacions el 2023 en un 5,59% respecte al 2022, segons reflecteix l’informe anual Conjuntura 2023 i Perspectives 2024 d’amec, la comunitat d’empreses industrials internacionalitzades. Malgrat les turbulències geopolítiques i l’augment de les dificultats en l’activitat internacional, les empreses d’amec han tingut una propensió exportadora del 53,9%. Una tendència que seguirà, ja que el 68,7% de les empreses esperen seguir incrementant les seves exportacions al 2024, i estimen que ho faran en un 6,86% en conjunt. Prop de nou de cada deu empreses van tancar l’exercici anterior amb beneficis, i sis de cada deu van augmentar plantilles, un percentatge superior al previst l’any anterior.

Principals mercats el 2023 i els de major interès per al 2024

En general, es perceben pocs canvis respecte al 2022. França, Estats Units i Portugal van mantenir les seves posicions com a primers mercats de destinació el 2023. Alemanya va pujar un lloc, mentre que el Regne Unit va descendir una posició fins al sisè lloc. El 2023, el pes relatiu de les exportacions dirigides a EUA-Canadà i la Resta d’Europa van disminuir lleugerament la seva representativitat respecte al 2022, mentre que la UE, Orient Mitjà, Àsia i Amèrica Llatina van incrementar el seu pes relatiu. El 2023, 13 empreses van establir 18 noves filials, gairebé el doble que el 2022. Un total de 142 empreses d’amec compten amb 664 implantacions a l’exterior. Aquesta tendència es deu a l’interès creixent dels clients per acostar la producció a la seva ubicació, la qual cosa impulsa el fenomen de la glocalització, un factor de competitivitat promogut per amec.

Per al 2024, en el rànquing de mercats de major interès entre les empreses repeteixen a les primeres posicions Estats Units, França, Mèxic i Alemanya. Per sota d’aquests mercats, destaca l’ascens d’Aràbia Saudita, que passa del 11è lloc el 2023 al 6è el 2024, el qual s’explica pel gran dinamisme de la seva economia en l’últim any i que seguirà creixent de forma exponencial, especialment en els sectors d’Smart Cities, Construcció i Béns d’Equip.

Dificultats per desenvolupar la internacionalització el 2023

Un 90,4% de les empreses afirmen haver trobat dificultats significatives per desenvolupar la seva activitat internacional el 2023, una xifra que, tot i ser molt elevada, ha disminuït respecte al 2022. Les principals dificultats assenyalades són la inestabilitat i incertesa en els mercats (59,5%) i la dificultat per trobar socis comercials (41,7%), així com la dificultat de trobar nous clients (36,9%), la qual cosa reflecteix el pes creixent del risc geopolític per a la presa de decisions de les empreses. “Davant aquestes dificultats significatives, l’anticipació, amb una bona prospectiva, i l’adaptabilitat són fonamentals per afrontar amb èxit l’activitat internacional”, explica el director general d‘amec, Joan Tristany.

Sostenibilitat, un factor de competitivitat a l’agenda de la industria

Pràcticament nou de cada deu empreses han implantat algun tipus de mesura de sostenibilitat ambiental. En aquest àmbit, les mesures més generalitzades són l’optimització de la gestió dels residus i el reciclatge (58,6%), el consum d’energia d’origen renovable (50,5%) i l’increment de l’ús de materials reciclats (47,4%).

Més innovació

De mitjana, les empreses han destinat el 4,48% de la seva facturació a innovació el 2023, principalment en àrees relacionades amb el desenvolupament de nous productes. ““Actualment, la innovació està impulsada fonamentalment per les tendències en matèria de sostenibilitat”,rremarca el director general d’amec.

Pel 2024, la meitat de les empreses espera mantenir la inversió actual en innovació mentre que quatre de cada deu preveuen augmentar-la.

El repte d’atraure i fidelitzar el talent

La previsió de les empreses industrials internacionalitzades és, majoritàriament, mantenir o augmentar les plantilles. No obstant això, nou de cada deu empreses tenen dificultats per atraure i fidelitzar el talent. El principal motiu es troba, per a més de la meitat de les empreses, en la manca de perfils especialitzats difícils de cobrir, així com en la elevada competència per atraure’ls. Possiblement a causa de la elevada competència entre empreses per captar talent, cinc de cada deu destaquen la dificultat de fer front a les expectatives salarials per sobre de la seva escala.

A això s’ha d’afegir la manca de talent jove, que afecta també a quatre de cada deu. “És important transmetre el destacat paper que desenvolupa la indústria i l’oportunitat que significa en generar ocupació de major qualitat, perquè els joves s’animin a optar per ella”, ha incidit el director general d’amec.

amec impulsa els nous factors clau de competitivitat a les empreses

La comunitat de les empreses industrials internacionalitzades d’amec impulsa els nous factors clau de competitivitat a les empreses espanyoles: anticipació, adaptabilitat, col·laboració, globalització i sostenibilitat. Les empreses que formen part de amec  generen un volum de  exportació superior a  els 7.800 milions d’euros, exporten de mitjana el 53,9% de  facturació i inverteixen el 4,5%  en innovació.

Per a més informació:

Aida Caballer | Responsable de Comunicació Corporativa

Vols rebre l'Informe de Conjuntura 2023 i Perspectives 2024?

Emplena aquest formulari i t’enviarem la versió completa de l’informe.