Nota de premsa

El 90% de les empreses industrials espanyoles tenen dificultats per atraure i fidelitzar talent

• El 50% de les empreses enquestades reconeix no trobar personal amb la qualificació necessària per a posicions crítiques i decideix formar-lo internament per ocupar llocs difícils de cobrir.
  • amec es focalitza a abordar el desafiament del talent industrial promovent la formació dual, identificant perfils per als seus membres o desenvolupant projectes amb altres entitats.
  • El Fòrum amec 2024 es presenta com l’esdeveniment clau per tractar el repte de l’atracció i la fidelització del talent industrial des de tots els flancs.
7 de juny de 2024

Les dades parlen per si mateixes: el 89,8% de les empreses membre d’amec reconeixen tenir dificultats per atraure i fidelitzar talent. És el que es desprèn de l’últim informe de l’Observatori amec, elaborat a partir d’entrevistes personalitzades a la comunitat. Potser el més preocupant és que el principal problema no té una solució fàcil per a les empreses: en 3 de cada 4 ocasions (74,4%), no hi ha professionals amb la qualificació adequada per cobrir la posició.

El 52% de les empreses entrevistades també atribueixen el problema al nivell salarial, amb exigències que estan per sobre de la seva escala, i el 37% considera que hi ha una escassetat important en un nou talent jove orientat a la indústria. Addicionalment, la demanda de teletreball i les exigències de conciliació familiar representen un 17% i un 12% respectivament, i aquests són els àmbits en què les empreses poden actuar d’una manera més directa.

Què fan les empreses industrials per suplir aquest dèficit? Òbviament, tot el que poden. Però, posats a concretar, 2 de cada 3 (61,7%) ja estan dissenyant estratègies amb noves fórmules d’atracció i fidelització, mentre que el 59,6% han optat per la formació interna perquè els seus professionals puguin assumir noves funcions . Però encara n’hi ha més: el 50% de les enquestades reconeixen estar contractant personal no qualificat i formant-lo des de la base perquè pugui ocupar posicions actualment difícils de cobrir. Hi ha múltiples solucions alternatives, però l’externalització d’activitats clau és un recurs amb poc recorregut (18,1%) i la contractació de personal qualificat estranger a l’origen ocupa una proporció cada dia més residual (4,3%).

amec es focalitza a donar resposta a les necessitats dels seus membres en l’àmbit del talent industrial

Conscient de la problemàtica i amb l’objectiu de donar resposta a les necessitats dels seus membres, amec està treballant en diverses iniciatives estratègiques enfocades al talent per a l’empresa industrial internacionalitzada.

Una d’aquestes iniciatives és la Guia de Talent, desenvolupada per l’Observatori amec i les empreses que conformen la Comissió Tècnica de Talent, que ofereix pautes i eines per gestionar eficaçment el talent en el context industrial.

D’altra banda, amec està treballant en altres iniciatives que se centren en la millora de l’atractivitat de la indústria, posant el sector al centre de l’opinió pública i fomentant el moviment Positive Industry, que defensa el paper transformador de la indústria per a la societat i el planeta. A més, amec vetlla per la millora de l’atractivitat dels seus membres a través d’estratègies d’employer branding, identifica perfils necessaris per a les seves empreses i en promou l’accés a la formació professional dual.

També s’assegura que les necessitats dels seus membres siguin comunicades als responsables de la formació del talent, facilita serveis d’upskilling i reskilling i ofereix eines per a la gestió innovadora del talent.

El Fòrum amec 2024 se centra en el talent

Aquest context serveix com a teló de fons per al proper Fòrum amec 2024, que se celebrarà el 27 de juny a l’IESE (Barcelona). L’esdeveniment, que arriba a la onzena edició, abordarà de forma integral aquests reptes, proporcionant un espai vital perquè els líders industrials comparteixin experiències i aprenguin dels experts en gestió del talent.

Entre els participants destacats hi ha Masats i Comexi, empreses membres d’amec que compartiran els seus casos d’èxit en la gestió del talent. Una innovació destacada aquest any serà una taula de debat amb headhunters i joves professionals, dissenyada per oferir una visió fresca i directa sobre l’evolució dels processos d’atracció de talent i les expectatives dels futurs talents de la indústria.

Al tancament de l’esdeveniment, amec presentarà una versió executiva de la Guia de Talent, que estarà disponible gratuïtament per a tots els assistents, mentre que la versió completa serà exclusiva per als membres de la comunitat Amec.

El Fòrum amec 2024 promet ser un esdeveniment clau per a la prospectiva industrial i reflecteix el compromís continu d’amec amb la superació dels desafiaments més urgents del sector, assegurant que la indústria no només s’adapti al talent, sinó que també el modela per forjar el futur del sector industrial a Espanya.

amec és l’ ecosistema de referència per a les empreses industrials internacionalitzades , i per contribuir a la competitivitat industrial internacional, amec promou els nous factors clau de competitivitat: anticipació, adaptabilitat, col·laboració, globalització i sostenibilitat.

Les 350 empreses que formen part d’amec generen un volum d’exportació superior als 7.800 milions d’euros, exportant de mitjana el 53,9% de la facturació i invertint un 4,5% en innovació.

Per a més informació:

Aida Caballer | Responsable de Comunicació Corporativa