En un context global complex, les empreses industrials internacionalitzades d’amec incrementen les exportacions un 5,43%.
El 76,2% preveu créixer el 2025, impulsades per la diversificació de productes i mercats, amb una previsió d’un 11,44% d’augment a les exportacions.
L’interès pels Estats Units es manté ferm, alhora que guanyen pes noves destinacions com l’Orient Mitjà, el Magrib o l’Àsia.
Tot i les dificultats per atraure talent, el 55% de les empreses industrials d’amec han augmentat les seves plantilles i han arribat als 48.009 professionals.
L’entorn global canvia les regles del joc. La tornada del proteccionisme, amb nous aranzels dels EE. UU., la fragmentació dels mercats i la incertesa geopolítica han generat un context desafiador per a la indústria exportadora. Tot i això, les empreses industrials no s’estan deixant arrossegar per la visió apocalíptica de la macroeconomia. Segons l’informe de conjuntura 2024 i perspectives 2025 d’amec, un 76,2% preveu un 2025 de creixement , impulsat per la diversificació i una internacionalització adaptada a les noves regles del comerç mundial.
L’exportació de les empreses d’amec ha augmentat un 5,43% el 2024 i preveuen que el 2025 creixin un 11,44% . “La macroeconomia pinta un panorama d´incertesa, però les empreses industrials internacionalitzades d’amec estan demostrant la seva gran capacitat d´adaptació”, afirma Joan Tristany, director general d´amec.
Principals mercats el 2024 i els de més interès per al 2025
El 2024, França, Estats Units i Portugal van tornar a ser els principals mercats de destinació de les exportacions de les empreses de la comunitat amec. Tot i això, la geografia del comerç continua consolidant la seva diversificació, creixent amb força regions com el Magrib (+7,9%), Àsia (+4,5%) i Orient Mitjà (+3,2%). La Unió Europea continua liderant amb un 50,2% del total exportat, seguida d’Amèrica del Nord (11,7%) i Amèrica Llatina (10,5%).
Per al 2025, les empreses industrials d’amec prioritzen mercats amb fort dinamisme i potencial de creixement. Els Estats Units es mantenen com a destinació estratègica, encara que sota l’ombra del retorn de polítiques proteccionistes. El segueixen Mèxic, França, Índia i Aràbia Saudita com a mercats clau, i destaca el cas del Marroc, que irromp amb força al top 10 amb el major increment d’empreses interessades.
Aquest mapa de destinacions respon a una estratègia clara per part de les empreses industrialitzades d’amec: el 55,7% continuarà apostant per la diversificació de mercats el 2025, i un 61,4% ho farà també amb el desenvolupament de nous productes.
L’estratègia de les empreses d’amec no es limita a exportar més, sobretot en un moment en què el model de comerç multilateral mostra signes de fragmentació, també reafirmen la seva presència amb establiments a l’exterior per apropar-se als clients. Actualment, 144 empreses d’amec compten amb presència directa a l’exterior, sumant un total de 702 implantacions internacionals. Els Estats Units concentra el 8,8% d’aquestes implantacions, seguit de ben a prop per la Xina (8,7%), França (6,6%) i Mèxic (6,3%).
“EUA és un mercat importantíssim, però el món no s’acaba allà. Veiem una forta dinàmica de creixement en mercats com el Marroc o l’Índia, que estan oferint noves oportunitats a les nostres empreses. Tot i així, el mercat nord-americà segueix sent clau: és difícil entrar-hi, però ho és encara més consolidar-se. Per això hem de garantir que les empreses que ja han recorregut aquest camí no es vegin penalitzades” . amec.
Les dificultats per desenvolupar la internacionalització el 2024
La internacionalització continua sent un camí exigent, el 94,3% de les empreses d’amec han enfrontat dificultats per desenvolupar la seva activitat a l’exterior. El 2024, més de la meitat (56,6%) identifica la incertesa i la inestabilitat dels mercats com el principal fre per créixer fora. A això se suma la dificultat per trobar socis i clients adequats en un entorn cada cop més fragmentat i volàtil.
Aquest any, la dificultat d’incorporar talent amb competències internacionals pren encara més rellevància. Si el 2023 aquesta barrera afectava el 25% de les empreses, el 2024 ja arriba al 32,5%.
El talent continua sent el gran repte de les empreses industrials internacionalitzades
Les plantilles de les empreses d’amec han crescut un 4,02% el 2024, sumant un total de 48.009 professionals. Un avenç que es produeix malgrat la creixent dificultat per incorporar talent qualificat, un dels principals frens al creixement industrial.
“Aquesta realitat posa sobre la taula la necessitat urgent de repensar la formació i l’atracció de talent cap a la indústria” , adverteix Joan Tristany, director general d’amec.
Com a resposta, encara que encara de forma minoritària, algunes empreses comencen a fer contractacions de professionals als mercats d’origen, cosa que ja practica el 9,3% de les empreses d’amec.
amec és l’ associació per impulsar la indústria internacionalitzada. Per contribuir a la competitivitat industrial internacional, amec promou els nous factors clau de competitivitat: anticipació, adaptabilitat, col·laboració, globalització i sostenibilitat.