Per a moltes persones, el món es va aturar amb la pandèmia de la COVID-19. Per a moltes empreses, però, es va accelerar. La crisi ha permès enfocar-se realment en la necessitat. En el nou entorn, la gestió de la cadena de subministrament s'ha convertit en essencial.
El que ha passat des del mes de març ha permès aprendre i constatar que cal fer cadenes de subministrament més simples. El client té més poder que mai i té accés a una major diversitat de canals. També per aquest motiu hi ha la necessitat de dissenyar una cadena de subministrament que sigui un veritable actiu estratègic de l'empresa. Hi ha exemples d'empreses com Ikea i Zara que ja ho han fet, o el mateix Amazon, que va veure que era el moment del negoci logístic per marcar la diferència i obtenir un avantatge estratègic.
Amazon ja ha vist que és el moment del negoci logístic per diferenciar-se
La complexitat de l'entorn ha obligat a la col·laboració, tant la vertical com l'horitzontal, que es presenta com una eina fonamental en les cadenes de subministraments del futur. S'ha posat en valor no només la gestió de la cadena de subministrament, sinó també la feina dels transportistes. Pel que fa al «just a temps», hi ha molts deures en relació amb la provisió de la demanda i l'optimització dels inventaris: no jugar-ho tot a una carta pel que fa als proveïdors, prioritzar alternatives amb terminis de subministrament més curts i tenir plans de contingència poden ser bones estratègies. L'entorn actual fa necessari que les companyies analitzin la seva exposició a la disrupció generada per la pandèmia i dissenyin una cadena de subministrament resilient davant de possibles futures amenaces i interrupcions. Però les empreses no poden resoldre-ho tot. Cal la implicació de les autoritats en el desenvolupament d'infraestructures i normatives per tal de solucionar problemes logístics com el de l'última milla.
L'entorn actual fa que les companyies dissenyin una cadena de subministrament resilient
La pandèmia ha subratllat la interdependència global i ha posat en marxa noves tendències que remodelaran el panorama del transport marítim mundial. El sector es troba en un moment crucial que s'enfronta no només a preocupacions immediates derivades de la pandèmia, sinó també a consideracions a més llarg termini, que van des de canvis en el disseny de la cadena de subministrament i patrons de globalització fins a canvis en els hàbits de consum i despesa, un enfocament creixent en l'avaluació dels riscos i la resiliència, així com una major sostenibilitat global i una agenda baixa en carboni.