Logo AMEC
Notícies
Les tendències globals que marcaran el màrqueting el 2021
7 de desembre de 2020

En el context de la pandèmia i el canvi tecnològic, el màrqueting està evolucionant per construir connexions humanes entre els clients i les empreses.

 

Mitjançant una enquesta a consumidors i executius, l'informe 2021 Global Marketing Trends de Deloitte desenvolupa una sèrie de tendències per ajudar les empreses a respondre a les necessitats dels clients en moments d'incertesa com l'actual.

 

Propòsit

Les empreses impulsades per un propòsit són aquelles que tenen una comprensió profunda de per a què existeixen i que ho posen al centre de les seves operacions. També tenen en compte per a qui estan especialment dissenyades per servir, assegurant-se que compleixen les seves promeses.

 

Les persones perceben positivament aquelles marques que durant la pandèmia han ajudat els seus clients i treballadors i la societat en general, però aquest compromís ha de ser sostingut en el temps per evitar que la confiança del públic s'erosioni.

 

Agilitat

Les empreses necessiten noves tàctiques per enfrontar les recessions i, per això, han de fer un gir cap a estratègies digitals àgils que puguin satisfer les necessitats dels clients i evolucionin alhora. Els clients recorden aquelles marques que han sabut reaccionar ràpidament davant la pandèmia, oferint ofertes noves i rellevants, adaptant-se a les seves necessitats.

 

Les empreses s'enfronten a la difícil tasca de sobresortir per sobre del soroll, captant l'atenció i l'interès de l'audiència lliurant missatges rellevants basats en la comprensió dels seus clients, el seguiment de les tendències i el lliurament en el moment adequat.

 

El màrqueting àgil es basa en una visió unificada del client per part del conjunt de l'organització, a través d'una plataforma de dades de clients única (Customer Data Platform) que connecta les dades provinents dels diferents canals —comerç electrònic, xarxes socials, CRM, telèfons intel·ligents, etc.— per mapejar els seus trajectes (Customer Journey Mapping).

 

Experiència

Per aconseguir un equilibri entre els objectius d'eficiència i les necessitats humanes, les empreses han de renovar els seus entorns digitals per fomentar la connexió.

 

Els consumidors s'allunyen de les marques que creuen que actuen pel seu propi interès i, per contra, valoren aquelles altres marques que han innovat per aprofundir la seva connexió durant la pandèmia.

 

Per la seva banda, els executius enquestats esperen obtenir d'aquest període una millora de l'eficiència i la productivitat en primer lloc, però també esperen poder millorar la participació del client, retenir el talent i augmentar l'impacte de l'empresa en la societat.

 

Connexió

La reputació d'una marca es construeix a partir de l'acompliment de les promeses. O, des d'una altra perspectiva, l'experiència del client ha d'estar en consonància amb els missatges de l'empresa. Això comporta una estratègia de confiança holística, que vagi més enllà dels clients per incloure els empleats i les parts interessades.

 

Des d'aquest punt de vista, resulta interessant la proposta de Deloitte, que consisteix a evolucionar des d'un màrqueting tradicional, basat en les dades demogràfiques dels clients per segmentar les audiències i construir missatges, cap a un altre tipus de màrqueting basat en el que les persones realment valoren per crear un vincle més fort. Comprendre els valors permet a les empreses alinear les seves promeses amb el que realment importa a les seves audiències.

 

Participació

Amb l'aproximació entre persones i empreses facilitada per la incorporació de les tecnologies digitals durant la pandèmia, hem vist un augment de la popularitat de formes de participació més profundes.

 

Aquesta participació és un carrer de doble sentit en què els clients poden assumir rols de prescriptors i col·laboradors amb els quals enfortir la seva identificació amb la marca, però per aconseguir-ho és necessari crear un pla de participació holístic que dissenyi quins punts del trajecte del client poden coincidir amb la plataforma de participació més adequada.

 

Fusió

Estem assistint a un gir estratègic en el qual les empreses deixen d'atendre els clients amb serveis o productes puntuals per satisfer les seves necessitats de forma més integral.

 

No obstant això, moltes empreses continuen veient la seva activitat des d'una perspectiva limitada a la millora de la productivitat, l'eficiència i la gestió dels riscos. Cal mirar més enllà del moment actual i, per fer-ho, la diferenciació de la competència i la disrupció de la seva indústria són les millors oportunitats d'innovació i creixement.

 

Mirar més enllà pot significar transcendir els propis productes i serveis de l'empresa per buscar noves associacions que aportin nous punts de vista i permetin satisfer millor les necessitats dels clients, dels empleats i de les parts interessades.

 


 

Susana Gonzalez Ruiz

Observatori amec

sgonzalez@amec.es

 

© 2020 amec | Gran Via de les Corts Catalanes 684, Pral. 08010 Barcelona
  • BforPlanet.jpg
  • TheGlobalCompact.jpg
  • ITMA.jpg
  • Exportarparacrecer.jpg
  • icca.jpg
  • UNE.jpg
  • SEGELL-AGENTS-VERTICAL-SENSE-DATA.png