Logo AMEC
Notícies
Temor en augment davant un possible caos logístic després del Brexit
29 de novembre de 2020

A mesura que s'apropa l'1 de gener de 2021, augmenten els temors davant d'un possible caos logístic a banda i banda de la frontera.

 

Amb el final del període de transició, que finalitzarà el 31 de desembre, segueix havent-hi una manca significativa de preparació per part de moltes empreses, tant europees com britàniques, que esperen fins a l'últim moment per decidir què fer. Això és especialment preocupant en aquelles empreses que no estan habituades a comerciar amb països extracomunitaris, que desconeixen quins són els procediments i requisits bàsics per realitzar operacions d'exportació i importació.

 

Davant l'augment de dubtes per part de les empreses, l'empresa britànica de logística i transport Locker Freight ha dit al seu personal que deixin d'atendre trucades i només processin les sol·licituds enviades per correu electrònic, després de tenir dificultats per atendre els clients.

 

A aquesta falta de previsió per part de les empreses, cal afegir el creixent temor de que les administracions duaneres quedin desbordades davant la falta de mitjans per atendre els passos fronterers. Si a tot això afegim l'impacte de la pandèmia, sembla que l'1 de gener hi haurà una tempesta perfecta. Davant d'això, el ministre del Brexit del Regne Unit, Michael Gove, va dir que molts controls d'importació que entraran en vigor a la banda britànica de la frontera s'introduirien per etapes.

 

Sembla que, pel costat britànic, l'estratègia a seguir en els controls es decantarà per un laissez faire. Peter MacSwiney, copresident del grup Brexit del Comitè Consultiu Conjunt de Duanes del Regne Unit, sospita que els funcionaris de duanes del Regne Unit deixaran passar tot, davant la impossibilitat real d'utilitzar els diversos sistemes que encara estan a mitges per gestionar eficaçment el seu costat del Canal.

 

Segons John Shirley, agent de càrrega internacional i expert consultat per la Cambra dels Lords, el Govern ha subestimat com es posarà en funcionament el despatx de duanes. La manca de personal de duanes serà significativa una vegada el Regne Unit abandoni el mercat únic.

 

Davant la perspectiva d'interrupcions a Kent, el Govern ha invertit en infraestructura i ha posat en marxa mesures de mitigació per si el pitjor arriba a succeir. No obstant això, un assaig de nous procediments d'immigració als controls fronterers francesos realitzat a finals de novembre va generar cues de camions que s'estenien cinc milles al llarg de la M20 quan intentaven acostar-se a l'entrada de l'Eurotúnel.

 

Per la seva banda, el sector portuari es prepara per a un possible caos al nou i incert règim comercial entre la UE i el Regne Unit. Des del setembre, hi ha hagut una proliferació de contenidors apilats a tot el Regne Unit, el que ha provocat que els transportistes augmentin les tarifes en un esforç per intentar dissuadir els importadors del Regne Unit.

 

Les empreses britàniques s'estan afanyant a emmagatzemar productes abans que els controls de duanes entrin en vigor, per la qual cosa està augmentant el cost dels lliuraments transfronterers i reduint la capacitat. Les empreses de logística van explicar a Reuters que han observat un augment en la demanda per portar mercaderies al país abans no es produeixi qualsevol possible interrupció al gener.

 

Maersk ha anunciat plans per augmentar la seva tarifa de transport d'importació per al Regne Unit i Irlanda l'1 de gener, per reflectir els increments en les tarifes de noli. Segons declaracions d'un portaveu de Maersk a The Loadstar, aquest augment només té com a objectiu recuperar costos i no està relacionat amb el Brexit.

 

A Espanya, el secretari general de Ports de l'Estat va explicar a PROMart 2020 que els ports més afectats seran previsiblement els de Santander, Bilbao i Vigo. No obstant això, podrien acabar sortint-ne beneficiats si els operadors de transport cerquen alternatives per evitar el canal de la Mànega.

 


 

Susana Gonzalez Ruiz

Observatori amec

sgonzalez@amec.es

 

© 2020 amec | Gran Via de les Corts Catalanes 684, Pral. 08010 Barcelona
  • BforPlanet.jpg
  • TheGlobalCompact.jpg
  • ITMA.jpg
  • Exportarparacrecer.jpg
  • icca.jpg
  • UNE.jpg
  • SEGELL-AGENTS-VERTICAL-SENSE-DATA.png