Barcelona, 19 de juliol de 2021. amec ha celebrat la seva Jornada Sectorial d’amec AMTEX, el principal punt de trobada anual de les empreses fabricants de maquinària i tecnologia de la indústria tèxtil. La jornada ha servit perquè les empreses comparteixin com estan operant en el complex context actual, com s’estan comportant els diferents mercats i per debatre les principals tendències en fabricació tèxtil i cap a on es dirigeix la indústria. Per a això, han aportat informació de valor tant el president d’amec AMTEX, Óscar Rius, com el director general de ITMF, Christian Schindler. ITMF és el principal fòrum internacional de el sector, compta amb empreses i associacions de tota la cadena tèxtil (fabricants de maquinària, empreses de matèries primeres i fabricants de producte) i és el think tank de referència en informació i desenvolupament, editant els principals estudis internacionals sobre el tèxtil.

 

Malgrat que el sector està funcionant fins ara de forma correcta, tant Rius com Schindler han advertit a les empreses que els problemes de proveïment de matèries primeres aniran en augment i arribaran al seu màxim nivell entre la tardor i finals d’any. “És hora de començar a estocar” ha indicat el president d’amec AMTEX. Precisament, moltes empreses de tecnologia tèxtil estan abandonant la producció just in time causa de l’encariment dels materials i la seva dificultat d’accés. Afecten el sector de la tecnologia tèxtil l’augment de l’preu de l’coure, de l’alumini, i més concretament de les pues per bobinar, així com dels semiconductors. A això se sumen els problemes de logística i de transport, ja que s’ha triplicat el cost dels contenidors. Tot això fa molt sovint inviable el lliurament a un preu raonable. Aquestes dificultats afecten a tota la indústria a nivell internacional.

 

Pel que fa als mercats, si bé per als membres d’amec la primera destinació de les exportacions és EUA, Schindler ha afirmat amb rotunditat que a nivell internacional la Xina seguirà sent el principal mercat i aglutinador de tota la cadena de valor. No obstant això, hi ha en el propi país una competència local molt fort, i fins gairebé el 80% de les màquines que produeix es dirigeixen a el mercat intern.

 

L’evolució dels materials

Schindler ha indicat que el polièster seguirà mantenint la seva hegemonia en els propers anys davant el cotó. Les fibres artificials segueixen sent més barates, alhora que l’important pel que fa a la sostenibilitat d’aquest material rau en el procés que s’aplica en la seva producció i en la quantitat d’aigua necessària, tal com ha explicat. És així com és possible crear fibres que requereixin de poca utilització d’aquest preuat recurs.

D’altra banda, els teixits intel·ligents seguiran guanyant terreny. Alguns exemples de la gran quantitat de funcionalitats que aniran sumant és la de roba que mai es taca, o la d’un nou teixit esportiu que modifica el seu comportament segons la temperatura corporal, permetent una major transpiració en moments de calor i una menor en cas de fred. Un altre cas és el de roba que mai es taca.

 

Nous serveis digitals i la propietat de les dades

Les empreses de tecnologia tèxtil estan treballant en la digitalització de les seves màquines i oferint nous serveis en forma de paquets digitals. Així, és possible monitoritzar el funcionament de la fàbrica a quilòmetres de distància, o bé comptar amb un manteniment predictiu, en el qual la màquina adverteix amb temps de quan necessitarà recanvis, de manera que el fabricant pot remetre sense necessitat de paralitzar la producció. Amb tot, tal com ha exposat Schindler, s’ha obert un debat: “Qui és el propietari de les dades? El fabricant de la tecnologia o el productor de les dades? “ . Una pregunta que comporta complexitat, ja que, si bé el client és qui realitza la inversió per comptar amb màquines intel·ligents, és el fabricant qui pot optimitzar el seu funcionament si compta amb aquestes dades.

 

amec impulsa els nous factors clau de competitivitat a les empreses

La comunitat de les empreses industrials internacionalitzades amec impulsa els nous factors clau de competitivitat a les empreses a Espanya : anticipació, adaptabilitat, col·laboració, glocalització i sostenibilitat. Les empreses que formen part d’amec generen un volum d’exportació superior als 6.200 milions d’euros, exporten de mitjana el 53,6% de la seva facturació i inverteixen el 3,9% en innovació.

 

rius-schindler.jpg

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is registered on wpml.org as a development site.