© 2023 amec | Gran Via de les Corts Catalanes 684, Pral. 08010 Barcelona
Tel. (+34) 934 150 422
El context global postelectoral als Estats Units desafia les empreses industrials internacionalitzades per la impredictibilitat de Trump, factors proteccionistes, tensions comercials amb la Xina i una tendència a l’alça cap a la nova globalització.
L’Informe de Prospectiva de Mercats de Amec presentat al Summit Next 2025 mostra com els Estats Units segueixen liderant per la seva capacitat econòmica, però mercats com el Marroc, Polònia, Índia i Mèxic presenten oportunitats clau per diversificar proveïdors i sortejar les barreres comercials.
L’adaptabilitat serà imprescindible en el futur multipolar que ens espera. Joan Tristany, director general d’amec, assegura que “les empreses industrials internacionalitzades han d’apostar per estratègies de prospectiva, resiliència i diversificació per fer front a la incertesa geopolítica i comercial”.
Amb les eleccions als Estats Units acabades d’acabar, l’escenari global presenta grans desafiaments per a les empreses industrials internacionalitzades. La reforçada política proteccionista dels EUA, la clara tendència cap a la unilateralitat, sumat a la capacitat d’imposar les seves decisions, marca un canvi significatiu en les dinàmiques del comerç internacional. A aquest context cal sumar-hi la guerra comercial i tecnològica amb la Xina, mentre que la nova globalització i la volatilitat econòmica amplifiquen la incertesa per a les empreses.
En aquest context, sectors com el de l’automoció es perfilen com els més afectats, a causa de la forta dependència de cadenes de subministrament globals que ara estan sota pressió. A més, les empreses industrials internacionalitzades s’han de preparar per a un imminent càstig aranzelari per part dels EUA, que podria agreujar encara més la competitivitat de les exportacions cap a aquest mercat clau. “L’entorn postelectoral als Estats Units és una peça central al tauler global, però el seu impacte s’estén més enllà de les fronteres, obligant les empreses industrials internacionalitzades a reavaluar contínuament les estratègies d’internacionalització”, assegura el director general d’amec, Joan Tristany.
Davant de l’extrema incertesa, la prospectiva es presenta com una eina imprescindible. No predirà el futur, però permetrà anticipar escenaris, identificar tendències clau i preparar les empreses per respondre amb agilitat als canvis: anticipació i adaptabilitat, dos factors clau de competitivitat que les empreses industrials internacionalitzades de Amec ja coneixen a la perfecció.
És en aquest context se celebra el Summit Next 2025 d’amec , l’esdeveniment anual que reuneix líders empresarials, experts en prospectiva i representants d’empreses industrials internacionalitzades per entreveure els reptes i oportunitats que es presenten el 2025.
En la seva intervenció a l’esdeveniment, Beatriz Reguero, directora de l’àrea del compte de l’estat de Cesce, ha subratllat la magnitud dels desafiaments actuals, “ estem travessant el segon moment més crític de la història recent, només comparable amb la Segona Guerra Mundial ”. La guerra entre Ucraïna i Rússia ha assolit un punt crucial, especialment després de les eleccions als Estats Units. per l’impacte humanitari, sinó també per les seves repercussions en el preu del petroli. un nou escenari de Guerra Freda, al qual se suma la intensa carrera pel control de la intel·ligència artificial, afegint complexitat a aquest enfrontament.
Marta Andreu, representant d’amec als Estats Units, també posa el focus en les tensions entre els dos gegants: “ la rivalitat amb la Xina ha redefinit el comerç, la gestió de la tecnologia i la innovació, cosa que exigeix una rapidíssima adaptació a les empreses industrials que busquin destacar en aquests mercats ”. A més, posa èmfasi en les noves formes de globalització com una tendència a l’alça al país, que continua apostant per reduir la seva dependència d’altres mercats i reforçant la seva autosuficiència.
Pel que fa a l’Informe de Prospectiva de Mercats 2025, presentat per Susana González, responsable de l’Observatori amec, destaca que els Estats Units segueixen liderant el rànquing en tots els sectors d’amec per la seva combinació de demanda, estabilitat i capacitat econòmica. proteccionistes i les complexitats reguladores suposen un repte a l’hora d’exportar al país els mercats tradicionals com Alemanya i França. continuen sent claus, però el veritable creixement sembla que està en noves geografies. un clar focus a l’Índia, amb un potencial enorme per posicionar-se a l’economia global, superant fins i tot altres mercats emergents Finalment, Mèxic es perfila. com un actor estratègic en un context de fragmentació comercial, facilitant l’accés a mercats clau i sortejant les barreres comercials creixents.
En un panell de debat amb representants d’empreses d’amec com ara Lilian De Munno, de Paulig Group, i Jordi Soler, de Ramon Soler, s’han abordat les tensions comercials derivades de les polítiques encara més proteccionistes de l’administració Trump, que sens dubte impactaran a les cadenes de subministrament globals. D’altra banda, s’ha discutit com les polítiques migratòries, especialment a la Unió Europea, poden oferir solucions al desafiament poblacional a què s’enfronta la indústria. Finalment, ha quedat clar que, a més dels Estats Units, la Xina o Europa, hi ha altres països que probablement sortiran enfortits d’aquesta guerra comercial i de blocs, cosa que obre noves oportunitats de negoci per a les empreses industrials internacionalitzades.
“Se’ns dibuixa un futur multipolar on les decisions de cada regió impactaran a les altres ” assegura Joan Tristany. “ En definitiva, com ja és habitual, com a indústria internacionalitzada, ens enfrontem a grans desafiaments, i l’única recepta són estratègies de prospectiva, resiliència i diversificació per afrontar les incerteses geopolítiques i comercials amb les màximes garanties” conclou Tristany.
amec és l’associació per a l’impuls de la indústria internacionalitzada. Per contribuir a la competitivitat industrial internacional, amec promou els nous factors clau de competitivitat: anticipació, adaptabilitat, col·laboració, globalització i sostenibilitat.
Les 350 empreses que formen part d’amec generen un volum d’exportació superior als 7.800 milions d’euros, exportant de mitjana el 53,9% de la facturació i invertint un 4,5% en innovació.
Per a més informació:
Aida Caballer | Responsable de Comunicació Corporativa
comunicaciones@amec.es
Inscríbete en nuestro boletín de información. Prometemos ser interesantes ;-)
© 2023 amec | Gran Via de les Corts Catalanes 684, Pral. 08010 Barcelona
Tel. (+34) 934 150 422