Nota de premsa

El president d’amec demana a les empreses industrials que fomentin la cultura de la col·laboració

• El 88% de les empreses industrials considera crítica la col·laboració entre empreses per dur a terme la seva activitat, encara que la gran majoria es troben amb barreres per dur-la a terme. Per aquest motiu, el Fòrum amec 2023 s’ha centrat en com dur a terme la col·laboració industrial.
  • Més de 300 directius i directives de la indústria s’han reunit per tractar com la col·laboració entre empreses industrials pot contribuir en aspectes estratègics empresarials, l’abast de nous mercats, la millora de la cadena de valor, la captació de talent i en projectes de innovació.
6 de juliol de 2023

El president d’amec , Pere Relats, ha demanat avui a les empreses industrials que fomentin la cultura de la col·laboració dins de les seves organitzacions i en la indústria en conjunt “per impulsar el creixement i transformar la societat ”. El 87,9% de les empreses industrials considera crítica la col·laboració per desenvolupar la seva activitat, davant del 81,1% de l’any anterior, tal com posa de manifest l’Informe amec de Conjuntura. Tot i això, el 86,8% de les empreses s’enfronten a algun tipus de barrera per establir relacions de col·laboració. La dificultat per identificar socis es manté en primera posició (50,6%), seguit d’aspectes com les diferències en la cultura empresarial (39,2%) i els objectius compartits (34,2%). Aquest fet ha portat a dedicar el Fòrum amec d’aquest any, amb el títol La col·laboració no és l’objectiu, sinó el mitjà per aconseguir-ho , a focalitzar-se en la col·laboració i com dur-la a terme de la millor forma.

«Encara ens queda camí per recórrer», ha afirmat Relats davant de més de 300 persones directives de les empreses industrials reunides al Fòrum amec , que se celebra avui a l’IESE. “En col·laborar, podem accelerar la innovació, superar barreres i aconseguir avenços disruptius que impulsin les nostres empreses i tota la indústria cap endavant. Quan ens unim com a indústria, compartint coneixements, recursos i experiències, creem un ecosistema en què tots ens beneficiem”, ha remarcat el president de Amec .

Davant de l’actual entorn VUCA i la necessitat d’accés a coneixement especialitzat, “la col·laboració ja no és una opció “, ha afirmat la Dra. Heidi K. Gardner, consultora de diferents organitzacions i presidenta i professora de la Facultat de negocis de Harvard. “No es tracta d’estar només ben connectat, sinó també d’utilitzar de manera intel·ligent aquestes connexions” , ha remarcat.

Sis empreses i entitats han explicat casos d’èxit en què la col·laboració ha transformat les organitzacions. Directius d’Inemur i Radarprocess han explicat com han creat un consorci per desenvolupar millor els seus negocis internacionals, accedint a projectes més grans i donant solucions més completes als clients; Indústries Tapla ha explicat com va demanar ajuda a Gomplast per poder establir-se a la Xina. Actualment, s’ha ubicat a les seves instal·lacions i també es beneficia de la seva experiència al mercat asiàtic. Gràcies a brindar aquesta ajuda, Gomplast ha descobert una nova línia de negoci en la possibilitat de compartir capacitats a les seves set plantes a tot el món.

De la mateixa manera, la col·laboració de Pladur amb la Càtedra de recerca de la Universitat Pontifícia de Comillas li permet accedir al darrer coneixement i al talent tècnic, mentre que la universitat es beneficia en estar en contacte amb les necessitats reals de la indústria, amb qui estableix una relació simbiòtica.

Tot i això, col·laborar no sempre és fàcil. Han compartit les seves experiències sobre les dificultats que es presenten a l’hora de dur a terme col·laboracions Rebeca Abella, directora general d’Exel Fil; Enric Collell, CEO a Grup Barcelonesa; Juliana Dorn, directora de Màrqueting a Isotubi; i José F. Medina, CEO de Manusa. Les seves receptes per superar-les són substituir la por per la paciència; ser molt clars i sincers; tenir molta perseverança; treballar i ser generosos; i tenir respecte, humilitat i confiança.

El consultor i expert en Lideratge i Cultural Organitzacional, Jordi Alemany, ha explicat que un enemic de la col·laboració és que “eduquem per crear egosistemes amb individus que competeixen, en comptes d’ecosistemes” . “Fomentem la cultura de col·laboració internament promovent l’intercanvi d’opinions entre els nostres equips i premiant la innovació. I, externament, formant-nos en entorns i esdeveniments aliens, capturant innovacions i col·laborant amb clients i proveïdors” .

El director general d’ amec , Joan Tristany, ha valorat la complicitat i la transparència amb què han parlat els ponents en explicar els casos que han anat bé i els que no han fructificat. De tot això, se n’extreu que “la selecció dels socis és essencial, així com la necessària inversió de temps i de recursos” . Però per damunt de tot, “les persones són claus per a la col·laboració, encara que també l’organització” . En aquest sentit, “enfortir les bases dins de la nostra empresa ens permetrà exercir també la col·laboració posteriorment fora” , ha incidit Tristany.

Més enllà de les ponències, la col·laboració entre la indústria s’ha dut a la pràctica durant el Fòrum amec de diverses maneres. Els assistents han participat en unes dinàmiques grupals on s’han posat sobre la taula problemàtiques per resoldre-les de forma conjunta. Així mateix, en les setmanes prèvies al Fòrum i durant tot l’esdeveniment, els participants han tingut accés a la plataforma digital del Fórum amec 2023, on han pogut contactar amb la resta d’assistents, xerrar amb els ponents i publicar reptes o necessitats que la seva empresa per poder iniciar una possible col·laboració.

Cesce, Banc Sabadell i Hutchison Ports Best han patrocinat el Fòrum amec , que ha comptat també amb la col·laboració de ComarFex i Mur and Partners.

amec impulsa els nous factors clau de competitivitat a les empreses

La comunitat de les empreses industrials internacionalitzades amec impulsa els nous factors clau de competitivitat a les empreses espanyoles: anticipació, adaptabilitat, col·laboració, glocalització i sostenibilitat . Les empreses que formen part d’amec generen un volum d’exportació superior als 6.200 milions d’euros, exporten de mitjana el 57,7% de la facturació i inverteixen el 5,1% en innovació.

This site is registered on wpml.org as a development site.